hits

september 2015

Lper du p forfot eller bakfot? Gatelp preger Oslo i helga

Nr jeg lper, bare lper jeg, slik det er naturlig for meg. Jeg fler jeg slapper av og finner en rytme som gjr at jeg flyter avgrde, og kan lpe langt. Det eneste jeg tenker p innimellom er f hoftene fram, fordi flyten over bakken forsvinner hvis bakdelen kommer for lavt. Men i det siste har jeg mtt flere som vil overbevise meg om at jeg m lpe bare p forfoten hele tida, ellers lper jeg feil og kan f masse vondt'er. S n har jeg ogs tatt meg i tenkemens jeg lper: Hvordan setter jeg egentlig ned foten?

Det viser seg at jeg blander forfot og bakfot. Nr jeg ruller utfor i nedoverbakker, lper jeg p bakfot. Nr jeg lper intervaller i bratte oppoverbakker, blir det forfot av seg selv. Nr jeg lper ganske rolig og flyter bortover, ruller jeg fra bakfot. Nr jeg skal lpe fort p flat mark og komme opp og fram med kroppen, blir det mest forfot.

S for meg er det ikke enten bare forfot- eller bare bakfot-lping. Det er en blanding, avhengig av hvor og hvordan jeg lper. Jeg tror egentlig fttene og kroppen finner ut av hva som passer best av seg selv, hvis vi bare slapper av og lper. Nr rytmen i lpebevegelsene driver kroppen framover p en naturlig mte, fler jeg ogs at fttene treffer bakken slik det er best i forhold til lp og terreng. S jeg tror jeg bare fortsetter flyte avgrde, uten stresse med tenke p forfot eller bakfot.

Bde tilhengerne av bakfot- og forfot-lping mener at vi lettere fr skader, hvis vi ikke lper slik de sier. Men hva vi fr skader av, kan vre veldig individuelt, og avhengig av den enkeltes muskulatur og treningshistorie. Hvis jeg en dag fr vondt i beina av lping, er min lsning uansett variere med sykle, svmme, e l til det gr over.

Da TV2 Hjelper deg i fjor tok meg med til et lpe-lab for at jeg for frste gang skulle sjekke om jeg lp riktig og hadde gode sko, fikk jeg for vrig det betryggende svaret at det s bra ut. S det blir nok til at jeg sverger til naturmetoden framover ogs, og bare fortsetter lpe slik kropp og fttervil.