hits

juli 2015

re vre Frode Kyvg



Igr startet verdens beste og mest kjente breddeturnering i fotball Norway cup med rekordmange 1639 lag og 32000 deltakere. Vi kan glede oss til en ny uke hvor barn og unge fra hele landet og hele verden mtes i idrettsglede og fellesskap. De preger hovedstaden og media, og det er eneste gang i ret da kamper for barn helt ned til tolvrsalderen overfres p TV. Stemningen brer seg til oss voksne ogs, som kanskje har minner derfra selv og fler at Norway cup virkelig beriker byen. Da mener jeg ikke beriker i form av kt omsetning i nringslivet, men i form av livsglede og positive opplevelser. Titusener valfarter til Ekebergsletta for suge inn atmossfren. Norway cup er blitt s mye mer enn fotball en ukes festival hvor generasjon p generasjon barn og unge blir kjente og forenes i spenning og utfoldelse.

Han som har vrt med bygge opp det hele fra starten og vrt generalsekretr i 39 r, Frode Kyvg, leder i r sitt siste Norway Cup. Derfor fortjener han i r en spesiell stor takk og oppmerksomhet. Det er han som har vrt drivkraften og hatt selve iden om gjre Norway Cup til den strste fotballturneringen i verden og noe enda strre enn det: Et sted hvor folk fra hele verden forenes. For hadde ikke Frode Kyvg hentet lag fra fattigdom i Kenya, slummen i Brasil, flyktningleirer i Afrika og til og med ftt hit palestinsk-israelske lag, s hadde ikke Norway cup ftt sitt verdimessige srpreg. Noen har ment at han har brukt for mye ressurser p dette. Men betydningen for alle disse barna fra vidt forskjellige forhold komme til Norge og treffe jevnaldrende - og visa versa for vre norske barn, kan knapt nok overvurderes.

Frode Kyvg er kret til rets Oslo-borger og har ftt mange andre utmerkelser for innsatsen som Norway cup-sjef. Senest i fjor sommer da vi opplevde en alvorlig terrortrussel og Norway Cup ble ansett som et mulig ml, utvet Frode Kyvg et meget godt og voksent lederskap da han greidde skape trygghet og ro blant alle p Ekebergsletta. Han m sies vre en av de mest vellykkede lederne vi har i Norge. 1400 frivillige motiveres og stiller opp hvert r i et kjempearrangement som ser ut til g knirkefritt. Likevel fikk Kyvg beskjed i oktober i fjor fra styreleder Sundelin om at kontrakten hans lper ut, og at han m slutte etter rets Norway Cup. N skulle et headhuntingsbyr finne ny leder. Hovedpersonen selv sa han var lei seg og at han ble presset ut. Det kom som et sjokk p alle oss som har sett opp til Frode Kyvg som forbilde og vr fremste breddeidrettsleder. N br vi gi han en spesiell stor takk under rets arrangement og som Frode selv gjr, nske Norway Cup lykke til i r og alle r framover.

Supre Tour de France-sendinger - bare n ting:



Vi koser oss glugg i hjel med TV2's sendinger fra Tour de France. Treklveret Johan Kaggestad, Dag Otto Lauritzen og Christian Paasche er fulle av smittende humr og innlevelse - og har fantastisk mye fortelle om lokal kultur, historie, geografi, og ikke minst om rytterne og sykkellagene. De har tilgang p de mest interessante intervjuobjekter og kjenner til stort og smtt av hva som rrer seg rundt Tour'en. De lager rett og slett rets TV-hydepunkt midt p sommeren. Stadig slippes det sm perler av noen lakoniske bemerkninger, som: Dag Otto: I dag er det motvind midt imot. Christian: Ja, det er problemet med motvind.

Disse gutta lager s bra TV at TV2 burde unne oss og dem bli litt mindre avbrutt av reklame. Srlig i de gode timene fr de kommer til siste fase av etappene, mens treklveret har veldig mye by p av hyggelig og interessant prating - blir de avbrutt av lange reklamepauser titt og ofte. Jeg har prvd flge med p det innimellom, og i de frste timene av sendingene virker det som reklameavbruddene kommer pluss-minus hvert tjuende minutt og varer inntil seks minutter. Det blir ganske mange gjentakelser av til dels ptrengende reklamesnutter i lpet av en Tour de France-etappe.

Det gr jo an finne p andre ting imenssom g p do, ta armbyninger, hente mat, lage kaffe, osv. Men vi har ikke behov for dette hvert tjuende minutt. I fotballkamper er det bedre - for der kommer reklamen i pausen, og andre aktiviteter kan legges til den. S kjre TV2: Dere har flotte Tour de France-sendinger, men kan vi ikke f kose oss med dem i litt mer sammenhengende fred og ro? Kanskje kunne reklamen samles noe mer i sjeldnere og lengre blokker, s vi kan planlegge pausene for ndvendige og undvendige rend som under en fotballkamp. Det trenger ikke bety mindre reklameinntekter.Mange ser p de supre Tour de France- sendingene, og flere kan det bli. Det handler bare om gjre dem enda mer supre og seervennlige.

Sprit-taxiene og sterkt berusede tenringer



Nylig fortalte ungdommer meg igjen om hvor lett det er f tak i sprit-taxier i Oslo.

Nr de er samlet til fest er det ofte at noen har telefonnumre til disse illegale taxiene, som raskt leverer sprit p dra. De tar ikke hensyn til alder, og 13-15-ringer forteller at de lett fr kjpt vodka og annen sterk sprit av dem. Handelen foregr ofte p engelsk fordi mange av sjfrene er en del av srlig polske smuglernettverk, som det kan se ut som har spesialisert seg p dette.

Det har n og da vrt enkelte omtaler av fenomenet i media. Blant annet har TVNorge-serien Insider lagd en prisverdig dokumentasjon av hvordan to unge jenter kan ringe opp for raskt f tilkjrt sprit, uten noe sprsml om alder. stlandets Blad intervjuet ved nyttrstider en anonym jente som fortalte om hvordan hun hadde brukt sprit-taxier ofte siden hun var femten r. Det har ogs framkommet at noen av taxiene i tillegg til sprit og l kan by p piller.

Nr vi i nyligkunne lese i Aftenposten at 670 sterkt berusede ungdommer, hvorav en del ned til tretten r, mtte ha akutthjelp av Oslo Legevakt i fjor - er det lett tenke seg at sprit-taxiene er en av grunnene. De gjr sterk og farlig sprit lett tilgjengelig for barn og unge til en rimelig pris. Dette kan vre starten p store rusproblemer for mange unge. Det er organiserte kriminelle miljer som str bak, og det er all grunn til ta det like alvorlig som andre deler av det illegale rusmarkedet.

Det har til n vrt ganske lite synlig og tydelig politi-innsats mot fenomenet. Majorstua Politistasjon lokalt i Oslo slo alarm i 2013, og fortalte at de advarte mot sprit-taxiene p foreldremter i skolen med mer. Jeg har bare sett offentlig omtalt at n person er blitt tatt og straffet for slik virksomhet. Men han slapp med en dom p fem mneder i fengsel som han anket. Det virker ikke som risikoen for bli tatt er srlig hy og avskrekkende, og det betyr dessverre at sprit-taxi-markedet har ftt utvikle seg relativt uforstyrret.

Nr jeg har spurt politiet om hva mer de kan gjre, har de appellert til ungdommer og bekymrede foreldre om tipse dem om hemmelige sprit-taxi-telefonnumre. Dette br absolutt alle som har mulighet, prve bidra til.

Snakk med unge som kvier seg for oppgi telefonnumrene fordi de er redde og ikke vil tyste, om at det er trygt og viktig. Samtidig m politiet sette inn mer ressurser og metoder for rulle opp nettverkene og ta bakmennene.

Det handler om noe av det viktigste for politi og samfunn: bekjempe organisert kriminalitet og forebygge kte rusproblemer blant barn og unge.