Løper du på forfot eller bakfot? Gateløp preger Oslo i helga

Når jeg løper, bare løper jeg, slik det er naturlig for meg. Jeg føler jeg slapper av og finner en rytme som gjør at jeg flyter avgårde, og kan løpe langt. Det eneste jeg tenker på innimellom er å få hoftene fram, fordi flyten over bakken forsvinner hvis bakdelen kommer for lavt. Men i det siste har jeg møtt flere som vil overbevise meg om at jeg må løpe bare på forfoten hele tida, ellers løper jeg feil og kan få masse vondt'er. Så nå har jeg også tatt meg i å tenke mens jeg løper: Hvordan setter jeg egentlig ned foten?

Det viser seg at jeg blander forfot og bakfot. Når jeg ruller utfor i nedoverbakker, løper jeg på bakfot. Når jeg løper intervaller i bratte oppoverbakker, blir det forfot av seg selv. Når jeg løper ganske rolig og flyter bortover, ruller jeg fra bakfot. Når jeg skal løpe fort på flat mark og komme opp og fram med kroppen, blir det mest forfot.

Så for meg er det ikke enten bare forfot- eller bare bakfot-løping. Det er en blanding, avhengig av hvor og hvordan jeg løper. Jeg tror egentlig føttene og kroppen finner ut av hva som passer best av seg selv, hvis vi bare slapper av og løper. Når rytmen i løpebevegelsene driver kroppen framover på en naturlig måte, føler jeg også at føttene treffer bakken slik det er best i forhold til løp og terreng. Så jeg tror jeg bare fortsetter å flyte avgårde, uten å stresse med å tenke på forfot eller bakfot.

Både tilhengerne av bakfot- og forfot-løping mener at vi lettere får skader, hvis vi ikke løper slik de sier. Men hva vi får skader av, kan være veldig individuelt, og avhengig av den enkeltes muskulatur og treningshistorie. Hvis jeg en dag får vondt i beina av løping, er min løsning uansett å variere med å sykle, svømme, e l til det går over.

Da TV2 Hjelper deg i fjor tok meg med til et løpe-lab for at jeg for første gang skulle sjekke om jeg løp riktig og hadde gode sko, fikk jeg for øvrig det betryggende svaret at det så bra ut. Så det blir nok til at jeg sverger til naturmetoden framover også, og bare fortsetter å løpe slik kropp og føtter vil.

hits