Supre Tour de France-sendinger - bare èn ting:



Vi koser oss glugg i hjel med TV2's sendinger fra Tour de France. Trekløveret Johan Kaggestad, Dag Otto Lauritzen og Christian Paasche er fulle av smittende humør og innlevelse - og har fantastisk mye å fortelle om lokal kultur, historie, geografi, og ikke minst om rytterne og sykkellagene. De har tilgang på de mest interessante intervjuobjekter og kjenner til stort og smått av hva som rører seg rundt Tour'en. De lager rett og slett årets TV-høydepunkt midt på sommeren. Stadig slippes det små perler av noen lakoniske bemerkninger, som: Dag Otto: I dag er det motvind midt imot. Christian: Ja, det er problemet med motvind.

Disse gutta lager så bra TV at TV2 burde unne oss og dem å bli litt mindre avbrutt av reklame. Særlig i de gode timene før de kommer til siste fase av etappene, mens trekløveret har veldig mye å by på av hyggelig og interessant prating - blir de avbrutt av lange reklamepauser titt og ofte. Jeg har prøvd å følge med på det innimellom, og i de første timene av sendingene virker det som reklameavbruddene kommer pluss-minus hvert tjuende minutt og varer inntil seks minutter. Det blir ganske mange gjentakelser av til dels påtrengende reklamesnutter i løpet av en Tour de France-etappe. 

Det går jo an å finne på andre ting imens som å gå på do, ta armbøyninger, hente mat, lage kaffe, osv. Men vi har ikke behov for dette hvert tjuende minutt. I fotballkamper er det bedre - for der kommer reklamen i pausen, og andre aktiviteter kan legges til den. Så kjære TV2: Dere har flotte Tour de France-sendinger, men kan vi ikke få kose oss med dem i litt mer sammenhengende fred og ro? Kanskje kunne reklamen samles noe mer i sjeldnere og lengre blokker, så vi kan planlegge pausene for nødvendige og unødvendige ærend som under en fotballkamp. Det trenger ikke bety mindre reklameinntekter. Mange ser på de supre Tour de France- sendingene, og flere kan det bli. Det handler bare om å gjøre dem enda mer supre og seervennlige.

 

hits